Informasjon om våre anlegg

Alle bryggeplasserer tarifferes med kr 1500,- pr breddemeter i Søndre- og Indre Havn, og kr 1750,- i Ytre Havn.

Havneanlegget består av:

◾"Indre Havn" har bryggeanlegg for ca 50 båter opp til ca 24 fot.
◾"Ytre Havn" har flytebryggeanlegg for ca 50 båter fra 20-45 fot.
◾"Søndre Havn" har bryggeanlegg for ca. 40 båter opp til 35 fot. Havna består av molo bygd mellom skjærene Holmen og Selbuskjær. Den ble anlagt våren 2000.
◾Rampe for utsetting av joller og mindre trailbare båter ved "Jollestranda".
◾Betongrampe for mindre seiljoller (Optimist/Europa) innerst i "Indre Havn".
◾Kran for utsetting av mindre kjølbåter inntil 2,5 tonn.
◾Landområde for sommeropplag av seiljoller, mindre kjølbåter for regatta og trening etc.

Gjesteplass

Gjesteplasser:

◾Ytterst på flytrebryggene er det mulig å legge seg longside.
Øvrige plasser i havna kan benyttes som gjesteplasser når båter er bortreist på ferie etc.

◾Det er god holdebunn for ankring på Ødegårdsbukta, og en god og lun natthavn finnes i Skutebukta NØ på Malmøya.
◾Det er korttids "jolleparkering" for slepejoller innerst i "Indre Havn" (hjørnet ved betongrampen - NB: grunt!)
◾Unngå fortøyning ved flytebrygge ved kran/Jollestrand da denne er reservert regattabåter. Det er heller ikke tillatt å fortøye ved badebrygge i indre havn.
◾Medlemmer med plass i havneanlegget plikter å gi beskjed på Seilerhytta når man reiser bort mer enn to døgn.

Adkomst
Larvik ligger ved E18 ca 130 km sør for Oslo og har gode kommunikasjoner med tog samt direkte fergeforbindelse til Hirtshals i Danmark, og til Strømstad i Sverige fra nabobyen Sandefjord (se fergeruter hos Colorline). Nærmeste flyplass er Torp som ligger ved E18 nær Sandefjord, og har direkte fly til København(Widerøe), London(RyanAir) og Amsterdam(KLM) samt mange innenriks forbindelser.

Kommer du med bil nordfra på E18, er det enklest å ta av mot Larvik Øst  (rv 40) like etter brua over Lågen ved Bommestad, kjør rett frem i første rundkjøring og fortsett på rv40 langs vestiden av Lågen helt til rundkjøringen ved jernbaneovergangen og ta til venstre inn på rv303 mot Sandefjord (og "Gloppe Bru"), og følg deretter beskrivelsen nedenfor.

Kommer du sørfra på E18 tar du første avkjøring mot Larvik og kjører gjennom Larvik på Storgata som går over i rv 303 til "Gloppe Bru", og følg deretter beskrivelsen nedenfor.

Befinner du deg i Larvik, kan du kjøre fra Storgata mot Sandefjord til "Gloppe Bru" på rv 303 ("ytre"/"nedre" veien til Sandefjord) og følg deretter beskrivelsen nedenfor. (Det er også mulig å ta buss til Gon Camping som ligger en 15 min spasertur fra Seilerhytta på gangvei/sti via Frenvik - se kartet).

Landeveien fra "Gloppe Bru" på rv 303 ved Larvik:

Etter å ha krysset Lågen på "Gloppe Bru" i retning Sandefjord tar du til høyre mot Gloppe/Gon i rundkjøringen og deretter til venstre mot Viksfjord i neste rundkjøring (etter Shellstasjonen på Gloppe). Følg deretter veien ca 3 km før du tar av til høyre ved skiltet merket "Ødegården" og "Seilerhytta" og kjør ca 1 km til du ser Seilerhytta ved enden av veien (etter fartsdumpene).

Vi oppfordrer gjester til å parkere på jordet på venstre side når man kommer ned på området (betalingsboks).  Parkeringen ned til høyre mot sjøen er kun til medlemsparkering med synlig parkeringsbevis (medlemskort).

Sjøveien:

Rent farvann er det rett inn vestfra mellom Malmøya og Hummerberget. Hold NV av Vikerbåen (grønn stake) og Sundskjærene på veien inn. Fortøy ved første ledige plass og kontakt kiosken i Seilerhytta for å få anvist plass. Det er god ankerbunn på Ødegårdsbukta hvis havna er full, og en ennå lunere ankringsplass finnes i "Skutebukta" på NØ spissen av Malmøya (hvis "sør-vesten" er frisk).

I sommersesongen går det turbåt fra Stavern og Larvik til Viksfjord.

Innkvartering:

Foruten at vi tilbyr våre tilreisende gjester å bo i sine båter i havneanlegget, eller i bobil eller telt på eiendommen, har Larvik Seilforening noen få overnattingsplasser for regattaseilere på Holmenhytta (se "Seilerhytta" ). Ved større arrangementer kan vi innkvartere regattaseilere på "Sportellet" (20 min gange) eller "Feriehjemmet" på Malmøya (10min båttur ).

Vi anbefaler forøvrig følgende ínnkvarteringsmuligheter for seilere:

Enkel innkvartering finnes på Gon Camping (15 min gangavstand) og ByTheWay Holms Motell  (ved E18 like nord for avkjøringen til Larvik).

For den som ønsker litt luksus kan vi anbefale Hotell Wassilioff i Stavern eller det nye spa-hotellet Farris Bad ved Fritzøe Brygge.

Gode alternativer er også Quality Hotell Grand Farris på Storgata med utsikt mot Larviksfjorden.

Websiden Visit Larvik  har ytterligere informasjon.

Registrering av båtplass

Søknad om båtplass kan gjøres her

Parkering
  • ​Det er en kommunal parkering foran Seilerhytta.
  • Parkeringen med bom er forbeholdt medlemmer som leier båtplass. Dette er styrt av reguleringsplanen.
  • Grunneier leier ut parkeringsplasser innenfor gjerde.
Seilerhytta og Holmen-hytta
Seilerhytta og Holmen-hytta  er foreningens to klubbhus. Seilerhytta drives som Kro/Spisested.

"Holmen" er de  siste år fullstendig ombygget.  Det er bygget en stor terrasse mot sydvest og satt opp en flott grill.

"Holmen" er et åpent treffsted for seilere - med innslag av kursing og arrangementer. Det er mulig å overnatte i annekset som må "bookes" manuelt i Rød bok som ligger på Holmenhytta. Betalingsinfo i boka.

Kommer du sjøveien, legger du til i nærmeste ledige plass (f.eks. ytterst på flytebryggene) og henvender deg på Seilerhytta for anvisning av ledig gjesteplass. Mindre båter/joller kan fortøye ved korttidsplass innerst i indre havn (hjørnet ved betongrampen). Vennligst unngå fortøyning ved flytebryggen utenfor "Jollestranda" - da denne er reservert regattabåter.

På Seilerhytta finnes det toalettanlegg som bidrar til å gjøre din båtferie i sommerparadiset Viksfjord til en trivelig opplevelse. Det vil bli delt ut kode til garderobeanlegget på Ternekroa ved betaling av gjesteplass.
Hytteregler Holmen.doc

Nettsider for Seilerhytta kro