Nyttig informasjon

Her er noe fakta og info om hva Seilsportligaen dreier seg om.

Fakta
Seilsportsligaen startet for fullt opp i Norge i 2016, etter et kvalifiseringsår i 2015 der 15 lag kvalifiserte seg til 1.div og 15 lag til 2.divisjon.
Ligaformatet er inspirert av den tyske Segelbundesliga og danske Sejlsportsliga. Nå foregår Seilsportsligaen i over 13 land.
NSF har kjøpt inn båtttypen J/70 som brukes i seilasene.  Det seiles fleetrace som varer 12-15 minutter heat med fem båter, der alle lagene innom hver flight. Mellom hver seilas byttes hele mannskapet ut. All dømming skjer direkte på vannet.

Lag
Hver forening stiller med opp til 6 seilere som er valgt ut blant foreningens medlemmer. Alle som seiler må med andre ord være medlem av en foreningen de seiler for.
 Det er opp til foreningen om de ønsker å bruke et fast lag gjennom hele sesongen, eller om de ønsker ulike lag for hvert stevne. Mannskap og skipper kan skiftes ut mellom hver seilas, og skipperen er ikke nødvendigvis rormann.
 Minst en av de minimum fire seilerne som skal være om bord må være yngre enn 22 år.

Tid og sted for seilsportsligaen
Stevnene arrangeres av  NSF i samarbeid med de lokale Seilforeninger. Alle foreninger kan søke om være arrangør for de fire stevnene som arrangeres gjennom året.

Båtene i seilsportsligaen
Ligaseilasene seiles i J/70. Norges Seilforbund har kjøpt inn seks båter med hengere og stiller disse til rådighet for seilasene. Klubbene slipper dermed å skaffe egne båter.
Valget av J/70 som ligabåt er tatt ut i fra flere hensyn. Både den tyske og danske seilsportligaen har valgt denne båttypen med stor suksess. Erfaringene så langt har vært overveldende positive. Båten er utfordrende og de begeistrer både unge og gamle seilere.
En annen vesentlig faktor er at båten er godt bygget, og erfaringen viser at til tross for mange harde seilaser så er det lite som har gått i stykker.
 NSF anbefaler derfor norske seilforeninger å velge J/70 som klubb-båt.

Larvik Seilforening seiler i 1. divisjon.

Veien videre

Gjennom fire stevner skal det kåres en ligamester som går videre til Champions sailing league.

Det seiles også om plassen i divisjonen. De fire nederste på tabellen ette endt sesong i 1.divisjon rykker ned til 2.divisjon, mens de fire på topp i 2.divisjon rykker opp.
På høsten seiles det kvalifiseringsrunde for lagene inn i 2.divisjon. Her konkurrerer nye foreninger med de fire lagene som ryker ut om plass for neste års Seilsportsliga.

​Fra 2016 blir det arrangert fire stevner og når den siste er seilt står en forening tilbake som norsk ligamester. På høsten 2016 skal det seiles kvalifiseringsrunder til 2. divisjon i Seilsportligaen. De fire dårligst plasserte båtene i 1. divisjon vil rykke ned til 2. divisjon, og de fire beste i kvalifiseringsseilasene til 2. divisjon rykker inn i 1. divisjon for 2017 ligaseilingen. 2. divisjon skal seiles i det som skal bli den norske klubb båten.

I 2017 skal det arrangeres regionale kvalifiseringsstevner til 2. divisjon, og regionene kan selv bli enige om hvilken båttype som skal brukes på disse stevnene. Hvis Seilsportligaen blir populær kan den utvides med flere divisjoner.

Hvis ett lag trekker seg fra 1. divisjon seiles sesongen ut med 14 deltakere, mens de to lavest rankede foreningene rykker ned til 2. divisjon ved sesongens slutt. Foreninger som trekker seg i løpet av sesongen må betale et gebyr på 5000,- per stevne de ikke stiller på.

Nyheter

Seilsportsligaen kommer til LarvikSeilsportsligaen kommer til Larvik2017-02-01T23:00:00ZÅrets Seilsportsliga blir i sin helhet arrangert på Østlandet for å redusere kostnader for både arrangører og seilere. Larvik Seilforening arrangerer stevner 29-30. juli og 5-6. august.

>>https://atea.klubb.nif.no/Sider/ProduktKlubbkontor.aspx>>

Alle nyheter

Vinterstengt vann og avløpVinterstengt vann og avløp2017-11-16T23:00:00ZPå Seilerhytta, Holmen-hytta og på bryggene er vannet stengt og wc/vannlåser er konservert med frostveske. Her må/kan ingen benytte WC/vasker. Ternekroa med garderobeanlegget er i normal drift, og vil være operativt for bruk gjennom hele vinteren.
Svennerseilasen 2017Svennerseilasen 20172017-08-10T22:00:00ZFORANDRING #1 I SEILINGSBESTEMMELSENE FOR SVENNERSEILASEN 2017. Regattakomiteen har gjort to forandringer i seilingsbestemmelsene for Svennerseilasen 2017
Færderseilasen 2017Færderseilasen 20172017-06-26T22:00:00ZStor deltakelse og gode resultater for Larvik seilforening i Færdern
ColorLine Race 2017ColorLine Race 20172017-06-05T22:00:00ZLarvik Seilforening har i 2017 gleden av å invitere til uhøytidelig kappseiling i Langdistanse og «Slalom One Hour» i helgen 24-25. juni ved Seilerhytta i Viksfjord. Målet er å revitalisere brettseilingen og gi dagens utøvere et nytt bidrag til sporten
Appell til alle båteiere i Tur og HavAppell til alle båteiere i Tur og Hav2017-05-08T22:00:00ZVåren glimter til i disse dager - herlig. Igjen er det tid for båtpuss og sjøsetting! Fjorden kaller og vi lengter etter “de lange lyse sommernetter” med seiling, kos og hygge. Men, hva med regatta?
Nybegynnerkurs i OptimistjolleseilingNybegynnerkurs i Optimistjolleseiling2017-04-10T22:00:00Z​Nybegynnerkurs i Optimilstjolle-seiling starter med infomøte 27.april.
Protokoll fra Årsmøte 2016Protokoll fra Årsmøte 20162017-03-14T23:00:00ZGodkjent protokoll fra Larvik Seilforenings Årsmøte for 2016
Protokoll - Årsmøte 2016Protokoll - Årsmøte 20162017-03-13T23:00:00ZÅrsmøte ble gjennomført på Seilerhytta 8. mars med 22 personer tilstede. Godkjent er protokoll er vedlagt.
Vinterseiling 28. marsVinterseiling 28. mars2017-03-08T23:00:00ZVinterseiling tirsdag 28.03.17 kl 1800 i Jotrons lokaler
ÅrsmøtedokumenterÅrsmøtedokumenter2017-03-01T23:00:00ZVedlagte dokumenter er slått opp på veggtavlen på Seilerhytta.
Årsmøte 2016Årsmøte 20162017-01-26T23:00:00Z Styret kaller inn til årsmøte for 2016 på Seilerhytta onsdag 8.mars 2017 kl 18.00. Forslag til årsmøtet må være styret i hende innen 22.februar. Sendes til postboks 236, 3251 Larvik. Styret
Vinterseiling tirsdag 17. januarVinterseiling tirsdag 17. januar2017-01-10T23:00:00ZVelkommen til Vinterseiling tirsdag 17. januar kl 18.00 hos Jotron på Tjodalyng
God Jul og Godt Seilsportår 2017 !God Jul og Godt Seilsportår 2017 !2016-12-13T23:00:00ZJulehilsen fra leder i LSF
Søknad om båtplass 2017Søknad om båtplass 20172016-11-20T23:00:00ZVi minner om at søknadsfrist om båtplass for sesongen 2017 er 1. desember. Vennligst benytt søknadsskjemaet som ligger innunder Havn – Søknad om båtplass.
Vannet er stengtVannet er stengt2016-11-03T23:00:00ZTorsdag 3. november ble vannet stengt og tappet ned på Holmenhytta, Seilerhytta og på alle bryggene. Det er ikke lenger mulig å benytte toaletter på Holmenhytta og på Seilerhytta, men garderobene (dusj) og WC i Ternekroa er fortsatt operative.