Om Seilsportsligaen

Fakta

Seilsportsligaen startet for fullt opp i Norge i 2016, etter et kvalifiseringsår i 2015 der 15 lag kvalifiserte seg til Elitesierien og 15 lag til 1. divisjon. Ligaformatet er inspirert av den tyske Segelbundesliga og danske Sejlsportsliga. Nå foregår Seilsportsligaen i over 13 land og i 2016 deltok over 300 foreninger i en nasjonal seilsportsliga.

NSF har kjøpt inn båttypen J/70 som brukes i seilasene.  Det seiles fleetrace som varer 12-15 minutter heat med fem båter, der alle lagene er innom hver flight. Mellom hver seilas byttes hele mannskapet ut. All dømming skjer direkte på vannet.

Lag

Hver forening stiller med opp til 6 seilere som er valgt ut blant foreningens medlemmer. Alle som seiler må med andre ord være medlem av en foreningen de seiler for. Det er opp til foreningen om de ønsker å bruke et fast lag gjennom hele sesongen, eller om de ønsker ulike lag for hvert stevne. Mannskap og skipper kan skiftes ut mellom hver seilas, og skipperen er ikke nødvendigvis rormann. Minst en av de minimum fire seilerne som skal være om bord må være yngre enn 22 år for å sikre rekruttering til seilsporten.

Tid og sted for seilsportsligaen

Stevnene arrangeres av NSF i samarbeid med de lokale seilforeningene. Alle foreninger kan søke om være arrangør for de fire stevnene som arrangeres gjennom året.

Veien videre

Når fire stevner er seilt kåres en ligamester som går videre til Champions Sailing League.

Det seiles også om plassen i divisjonen. De fire nederste på tabellen etter endt sesong i Eliteserien rykker ned til 1. divisjon, mens de fire på topp i 1. divisjon rykker opp.

På høsten seiles det kvalifiseringsrunde for lagene inn i 1. divisjon. Her konkurrerer nye foreninger med de fire lagene som ryker ut om plass for neste års Seilsportsliga.

Båtene i seilsportsligaen

Ligaseilasene seiles i J/70. Norges Seilforbund har kjøpt inn fem båter med hengere og stiller disse til rådighet for seilasene. Klubbene slipper dermed å skaffe egne båter. Valget av J/70 som ligabåt er tatt ut i fra flere hensyn. Både den tyske og danske seilsportligaen har valgt denne båttypen med stor suksess. Erfaringene så langt har vært overveldende positive. Båten er utfordrende og de begeistrer både unge og gamle seilere. En annen vesentlig faktor er at båten er godt bygget, og erfaringen viser at til tross for mange harde seilaser så er det lite som har gått i stykker.

Se mer infomasjon om Norsk Seilsportliga her.