Larvik Seilforening 130 år

Elitelaget var overlegne i fjorårets ligastevne i Larvik. Nå skal de prøve å kvalifisere seg til finalene i Champions League

Elitelaget var overlegne i fjorårets ligastevne i Larvik. Nå skal de prøve å kvalifisere seg til finalene i Sailing Champions League.

Jørn Spetalen
20.05.2019
"Aar 1889 den 21de. Mai afholdes efter Indbydelse af endel Baadeiere et Møde i Thora Hanssens Hotel for at tage under Overveielse hvorvidt en Seilforening bør søges opprettet hersteds."

Dette var for 130 år siden.

I år faller den 21. på en tirsdag (tirsdagsregatta). Helgen rett etterpå skal vi arrangere VestfoldCup for barn og unge seilere i hele vestfold. I fjorårets arrangement kom det rundt 40 seilere i en alder fra 8 til 16 år. Vi satser på noe tilsvarende i år. Regattaene vil foregå rett på utsiden av bryggeanlegget i Viksfjord, så det vil være gode muligheter for å heie på seilerne.

Samme lørdagen vil flere av kjølbåtene våre delta i SkjærgårdsCupen - Stråholmen Rundt som starter fra Brevik. I fjor var det Marius som gikk seirende ut av cupen. Nytt i år, er at flere av våre lokale seilere stiller i nyerhvervede båter på ca 34 fot. Skitt seilas!!

Men, det største som skjer denne helga, er at Larvik Seilforening stiller et lag i det ypperste av konkurranser foreningen noensinne har stevnet.

Vi skal seile kvalifisering til CHAMPIONS LEAGUE.

Vi skal til Porto Cervo i Italia for å utfordre 25 andre seilforeninger om det gjeveste klubbtrofeet i Europa.

Vi blir da den andre idrettsforening i Larvik som skal konkurrere på et slikt nivå. Klubben som har gjort det tidligere er LHK - Larvik Håndball Klubb.

Fra Larvik reiser Lars Nilssen, Atle Dreng, Hans Gaarder Bjærke og Sverre Dreng Hop "i viking", for å måle seg mot foreningslag fra 17 andre europeiske land. For å komme seg videre gjennom nåløyet frem mot en finale i St Moritz må vi kvalifisere oss bland de 8 beste i Italia. Dette blir den største utfordringen i foreningens 130 årige historie.

La oss vise verden hvor vikingene kom fra.

Larvik, eller Lagarvig, viken ved Lågen, har en evig lang historie hvor båter med seil på har hatt en viktig rolle. Vikingbyen på Kaupang vet vi mye om. I utgravningene fra Kaupang er det funnet drikkebegre fra Frankerriket, mynter fra kalifatet, slavisk keramikk og bysantinske glassperler. I danskeperioden var byen et senter for tømmereksport, hvor Lange-familien og Jernskjeggene drev sine sagbruk med vannkraft. Etterhvert ble byen et hovedsete for Grev Gyldenløve som anla Danmark-Norges største industribedrift - jernverket. Med denne bakgrunnen vokste det også frem et ønske om en trygg havn for lasting og lossing, noe som igjen førte til at Schaatebrygga ble etablert midt på 1700-tallet. Det finnes flere tolkninger på hvordan Skottebrygga har fått sitt navn. Samme hva så ble det hvertfall sånn at en av byens store sønner, med skotske aner, bosatte seg og drev sitt båtbyggeri ved skottebrygga. Colin Archer var en av datidens rikskjendiser, og var ogå en av seilforeningens initielle grunnleggere den 21 mai 1889, for nøyaktig 130 år siden.

La oss hedre historien, feire 130 jubileet og raide middelhavet igjen.
Vi tenner grillene og følger "live"overføringene fra Italia.